Zawrat – Przełęcz Zawrat

Zawrat jest przełęczą w grani Świnicy i oddziela Zawratową Turnię od Małego Koziego Wierchu. Na przełęczy Zawrat zaczyna się jednokierunkowy szlak Orlej Perci.

Trasy na Zawrat

Zawrat jest dostępny szlakami ze Świnicy lub z doliny po obu stronach grani, czyli Doliny Gąsienicowej i Doliny Pięciu Stawów Polskich.

Szlak ze Świnicy na Zawrat

Ten szlak jest wąski i poprowadzony po trudnym terenie. Najbardziej groźny jest śnieg, który może zalegać. Po deszczu kamienie są bardzo ślisko i nie trudno o wypadek, który może się skończyć upadkiem 150-200 metrów w dół. Ten fragment nie jest zaliczony jako Orla Perć, ale poziom trudności jest podobny.

Szlak znad Czarnego Stawu Zawratowym Żlebem

Szlak z Doliny Gąsienicowej prowadzi od ścianą Małego Koziego Wierchy. Trasa została wytyczona przez Towarzystwo Tatrzańskie w latach 1894 – 1895 i prowadzi ścianą Małego Koziego Wierchy (nazywana Nowym Zawratem). Zimowy wariant szlaku prowadzi przez Zawratowy Żleb (trasa nazywana Starym Zawratem). Ekspozycja na fragmentach tej trasy jest porównywalna z Orlą Percią. Szlak znajduje się po północnej stronie zbocza, dlatego potrafi tutaj zalegać dużo śniegu. Zdarza się, że cały szlak jest bez śniegu, jednak na ostatnich 10 metrach się on pojawia.

Trasa prowadzi ze schroniska Murowaniec na Hali Gąsienicowej. Wybieramy niebieski szlak, którym będziemy szli prawie pod Zmarzły Staw. Szlak jest wyłożony kamieniami i prowadzi zboczami Małego Kościelca nad Czarnym Stawem Gąsienicowym. Na niebieskim szlaku miniemy pomnik Mieczysława Karłowicza będącego kompozytorem i znawcą Tatr. Pomnik został postawiony w miejscu, w którym zginął pod lawiną w 1909 roku. Po 30 minutach dojdziemy do Czarnego Stawu Gąsienicowego, którego brzeg obchodzimy. Mijamy potok i dochodzimy do skrzyżowania szlaków, gdzie rozpoczyna się żółty szlak na Skrajny Granat. My natomiast dalej trzymamy się niebieskiego szlaku. Mijamy staw, za którym szlak zaczyna nas wprowadzać coraz wyżej. Trasa prowadzi rumowiskami skalnymi, za którymi dochodzimy do rozdroża.

W lewo prowadzi żółty szlak na Kozią Przełęcz, my jednak idziemy dalej niebieskim szlakiem na Zawrat. Chwilę po minięciu rozdroża mijamy po lewej stronie Zmarzły Staw. Szlak powoli się wznosi, jednak nie sprawia jeszcze żadnych trudności. W końcu szlak skręca ostro w prawo i trafiamy pod najbardziej skomplikowany fragment na szlaku. Zaczynają się pojawiać pierwsze łańcuchy i klamry. Zaczynamy trawersować Zawratowy Żleb po wąskiej półce skalnej.

Po minięciu tego fragmentu trasa staje się trochę bardziej łagodna, aby po chwili trafić na następną trudność. Od tego momentu łańcuchy będą nam towarzyszyć praktycznie do samej przełęczy. Fragmentami będziemy przechodzić nad przepaściami, należy zachować dużą ostrożność przy wymijaniu osób które schodzą. Ten fragment żlebu większość czasu znajduje się w cieniu przez co skały są często śliskie, a zdarza się nawet, że zalega tutaj śnieg.

Przed samym Zawratem możemy dostrzec figurkę Matki Boskiej po przeciwnej stronie żlebu. Jest ona umieszczona w ścianie Zawratowej Turni i została tam umieszczona w 1904 r. dla uczczenia 50. rocznicy ogłoszenia Dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Końcówka szlaku jest już znacząco łatwiejsza i pod samą przełęcz prowadzi nas łatwa ścieżka.

Szlak ze schroniska w Dolinie Pięciu Stawów Polskich

Najłatwiejsza droga prowadzi z Doliny Pięciu Stawów Polskich.

• Czas przejścia 1h i 40 minut.

Trasa zaczyna się ze schroniska nad Przednim Stawem Polskim. Z tego miejsca wybieramy niebieski szlak i nim podążamy. Mijamy kolejno żółty (na Krzyżne), a następnie czarny (na Kozi Wierch). Szlak prowadzi nas kamienną ścieżką, aż dochodzimy do następnego rozwidlenia, gdzie dołącza żółty szlak (w lewo żółtym na Szpiglasową Przełęcz, w prawo trudny szlak na Kozią Przełęcz) my jednak dalej trzymamy się niebieskiego szlaku.

Po minięciu rozwidleń szlak dalej nie powinien sprawiać trudności, jednak teren będzie stawał się coraz bardziej stromy. Szlak prowadzi nas wprost w kierunku Kołowych Czubów, idąc szlakiem na prawo bardzo dobrze widoczna jest Zamarła Turnia świetnie znana taternikom. Obchodzimy szczyt Kołowej Czuby, przy obchodzeniu trafimy na podejście znajdujące się pod przełęczą Schodki. Ten fragment podejścia jest dość męczący, po tym jak pokonamy ten odcinek to od Zawratu będzie nas już dzielił łatwy trawers poprowadzony trawiastym fragmentami piarżystym zboczem Małego Koziego Wierchu. Do Zawratu powinniśmy dojść w 1,5h od rozpoczęcia drogi.