Popradzki Staw po słowacku Popradské pleso, tatrzański staw znajdujący się na wysokości 1494,3 m n.p.m., leżący w dolnej części Doliny Złomisk, odnogi Doliny Mięguszowieckiej w słowackich Tatrach Wysokich.

Szlak z Popradzkiego Stawu na Rysy

• Czas przejścia: 1:20 h | Popradzki Staw – Chata pod Rysami – Waga – Rysy

Opis trasy zaczynamy od Popradzkiego Stawu, nad który dojść można jednym ze sposobów opisanych powyżej (podrozdział 7.5.). Przy północno-zachodnim krańcu jeziora niebieski szlak odbija w górę, w głąb Doliny Mięguszowieckiej. Prowadzi wśród bogato porastającej te tereny sosny limby, a wyżej krzewów kosodrzewiny. Po upływie około 30 minut przekraczamy koryto Żabiego Potoku Mięguszowieckiego i docieramy do rozdroża. Skręcamy w prawo, podążając dalej za czerwonymi znakami (niebieskie biegną prosto na Wyżnią Koprową Przełęcz).

Ścieżka pnie się początkowo łagodnie, z czasem coraz stromiej, długą serią zakosów podchodząc na próg Doliny Żabiej Mięguszowieckiej. Warto odwrócić się za siebie      i spojrzeć na potężne urwiska Grani Baszt. Wraz ze zdobyciem wysokości nad  progiem dostrzeżemy natomiast wierzchołek Rysów. Szlak staje się następnie bardziej płaski. Przechodzimy teraz przez rozległe rumowiska skalne w pobliżu Żabich Stawów Mięguszowieckich. To kompleks trzech stosunkowo niewielkich jezior: Wielkiego, Małego i Wyżniego Stawu.

Za stawami teren znów wznosi się. Trawersujemy teraz skaliste zbocza, docierając wreszcie do ścianki z ciągiem łańcuchów. Powyżej niej przejście ułatwiają natomiast…metalowe schody, zamontowane tu w 2016 roku (można po nich iść, można je ominąć). Trasa prowadzi dalej po kamiennych stopniach, bez większych trudności, aż do Chaty pod Rysami, najwyżej położonego schroniska w Tatrach. Sam obiekt jest bardzo mały, dużą popularnością cieszy się zwłaszcza znajdująca się obok niego toaleta z pięknym widokiem na otoczenie Doliny Mięguszowieckiej. Warto do niej zajrzeć, choć zwłaszcza w sezonie kolejki mogą być długie.

Powyżej schroniska szlak pnie się na szerokie siodło przełęczy Waga, cały czas wśród rumowisk skalnych. Po prawej stronie widzimy potężne urwiska Ciężkiego Szczytu. Na przełęczy odsłania się widok na Lodowy Szczyt, Łomnicę, Gerlach i pobliski Ganek ze słynną „galerią”. Skręcamy w lewo, w kierunku Rysów.

Końcowe podejście na szczyt jest znacznie łatwiejsze niż od strony polskiej. Idziemy jednak ostro pod górę, po dość kruchym podłożu, należy zatem zachować wzmożoną koncentrację. Dodatkowo panuje tu zwykle duży ruch turystyczny – także słowacki szlak na Rysy cieszy się bowiem dużą popularnością. Po około godzinie od schroniska osiągamy główny wierzchołek o wysokości 2503 m n.p.m., położony w całości na terenie Słowacji.  Warto przejść na sąsiedni,  graniczny wierzchołek (2499 m n.p.m.),   z którego roztacza się wspaniały widok na Czarny Staw pod Rysami i  Morskie Oko.    Z Rysów możemy zejść na stronę polską (większe trudności i ekspozycja) lub wrócić tą samą drogą.

Dojście nad Popradzki Staw

Ze Szczyrbskiego Jeziora

• Czas przejścia: 1:20 h | Szczyrbskiego Jezioro – Drygant – Popradzki Staw

Popradzki Staw to jezioro położone w dolnej części Doliny Złomisk, odnogi Doliny Mięguszowieckiej.   Jest    ważnym    węzłem    szlaków    turystycznych    i    jednym  z popularniejszych miejsc na mapie Tatr Słowackich. Nad jego brzegiem znajduje się schronisko-hotel górski.

Do Popradzkiego Stawu dotrzeć można na kilka sposobów. Pierwszy wariant to wędrówka znad Szczyrbskiego Jeziora czerwonym szlakiem, będącym odcinkiem Magistrali Tatrzańskiej. Otacza on zbiornik od wschodu, mija skrzyżowanie z żółtym do Doliny Młynickiej, a następnie wchodzi do lasu. Ścieżka wznosi się łagodnie na grzbiet Dyganta, który osiągamy po około 30 minutach. Tu stajemy przed wyborem dalszej części trasy.  Czerwone znaki  wiodą dalej prosto,  niemal cały czas płasko,       z pięknymi widokami na Dolinę Złomisk i Popradzką Grań. W prawo odbija natomiast zielony szlak, prowadzący w dół wśród drzew do koryta Mięguszowieckiego Potoku. To może mniej atrakcyjny widokowo, ale zimą bezpieczniejszy wariant (poprzedni jest zagrożony lawinami). Obie opcje zakładają podobny czas dojścia do Popradzkiego Stawu.

Z Wylotu Doliny Mięguszowieckiej

• Czas przejścia: 1:00 h | Wyloty Doliny Mięguszowieckiej – Popradzki Staw

Nad jezioro  najłatwiej  (i  najszybciej)  można  dotrzeć  natomiast  asfaltową  drogą od wylotu Doliny Mięguszowieckiej. Jadąc od Starego Smokowca skręcamy w prawo tuż przed Szczyrbskim Jeziorem i dojeżdżamy do parkingu przy wejściu na niebieski szlak. Dalszy odcinek jest zamknięty dla ruchu samochodowego. Droga wznosi się delikatnie przez las i do złudzenia przypomina naszą trasę do Morskiego Oka. Jest jednak znacznie krótsza – przy Popradzkim Stawie meldujemy się po około godzinnym spacerze.

Popradzki Staw
5 (100%) 1 głos
Zainteresowaliśmy Ciebie artykułem? Masz pytania, propozycje lub wątpliwości? Możesz do nas napisać: redakcja@everestexpedition.pl.