Krywań (2494 m) z najbardziej charakterystycznych szczytów Tatr. Przez Słowaków uznawany za ich świętą górę, dlatego nie powinno dziwić, że Krywań znajdziemy w słowackim hymnie narodowym i monetach.

Do 1793 roku Krywań był uważany za najwyższy szczyt w Tatrach. Pierwsze wejścia na jego szczyt miały miejsce już 1761 roku.

Wyprawa na Krywań – O czym Pamiętać?

1. Trasa na Krywań jest zamknięta od 1 listopada do 15 czerwca
  2. Jako, że Krywań znajduje się na Słowacji to konieczne ubezpieczenie w Tatry słowackie.
  3. Trasa prowadzi duże przewyższenie ok.1370 m., czyli czeka nas męczące podejście wymagające dobrej kondycji.

Panorama

Krywań słynie z rozległej i nietypowej panoramy, wynika to z tego, że góra posiada największą wysokość względną nad położoną pod nią doliną. Dolina koprowa znajduje się 1300 metrów niżej. Jest to drugi najwyższy tatrzański szczyt zaraz po rysach dostępny dla turystów.

Kopalnie złota

W zboczach góry znajdują się stare kopalnie złota.Szlak na szczyt Krywania prowadzi właśnie dawną ścieżką hawiarską (górników nazywano dawniej hawiarzami), dlatego podczas wspinaczki jest możliwość zobaczenia otworów do kopalni.

Wydobycie trwało od drugiej połowy XV wieku do roku 1778. Potem przestano z powodu braku opłacalności.

Szlaki – Jak się dostać?

Na Krywań można wyruszyć z 3 miejsc:

z Trzech Źródeł (Tri studničky)

• Czas przejścia: 4:15 h | Trzy Źródła – Rozdroże pod Krywaniem – Krywań

Wycieczkę zaczynamy w miejscu zwanym Trzy Źródła lub Trzy Studniczki, położonym przy drodze nr 537 biegnącej u podnóża Tatr Słowackich. Od parkingu kierujemy się za biegnącymi równolegle zielonymi i czerwonymi znakami na północny-zachód. Przechodzimy przez Polanę Krywańską i po chwili docieramy do rozdroża szlaków. Skręcamy na zielony, odbijający w prawo do lasu.

Jest to może określenie nieco na wyrost, ponieważ drzewostan jest tu mocno przerzedzony przez siły natury. Ścieżka pnie się zakosami przez zbocza Gronika.  Po drodze mijamy tablicę upamiętniającą Štefan Morávkę, dowódcy słowackich partyzantów. Siedmioosobowy oddział ukrywał się w pobliskim schronie, do którego pozostałości dojść można w kilka minut boczną ścieżką. Główna trasa skręca niebawem w prawo, obchodząc szczyt Gronika od wschodu.

Wchodzimy w piętro kosodrzewiny, wędrując dalej pomiędzy Krywańską Kopą a Niżnią Przehybą. W oddali dostrzec już można charakterystyczny wierzchołek Krywania. Kolejnymi zakosami zbliżamy się do Wielkiego Żlebu Krywańskiego. Kosówka stopniowo zanika, idziemy teraz przez hale wysokogórskie aż do Rozdroża pod Krywaniem, gdzie znajduje się skrzyżowanie szlaków. Od prawej strony dołącza tu niebieska trasa od Pawłowego Grzbietu (opis w dalszej części). Ostatni odcinek na szczyt prowadzi właśnie za niebieskimi znakami.

Ścieżka zawija w lewo, podchodząc na południową grań Krywania. Teren staje się bardziej skalisty, wspinamy się po kamiennych stopniach wśród głazowisk. Docieramy tym sposobem na siodło Krywańskiej Przełączki, gdzie odsłania się piękny widok na Tatry Wysokie. W oddali dostrzec można m.in. Rysy, Wysoką i Gerlach, w dole widzimy natomiast Zielony Staw Ważecki.

Końcowe podejście na szczyt zawiera najwięcej trudności. Szlak prowadzi stromo po skałach, bez sztucznych ułatwień. Warto zachować wzmożoną koncentrację, choć przy suchym podłożu odcinek ten nie powinien przysporzyć nam większych problemów. Wierzchołek osiągamy wreszcie po ponad 4 godzinach od rozpoczęcia wycieczki. Od 2003 roku stoi tu drewniany, dwuramienny krzyż.

Krywań to narodowa góra Słowaków. Jest obecny w hymnie, a od 2009 roku także na monetach. Każdego roku, w sierpniu odbywają się uroczyste narodowe wejścia na szczyt, kultywowane od XIX wieku. Mają upamiętniać wydarzenia z 16 sierpnia 1841 r., kiedy to na Krywaniu stanęli działacze patriotyczni Ľudovít Štúr i Michal Miloslav Hodža. Datę uważa się za symboliczny początek słowackiej drogi do niepodległości.

ze Szczyrbskiego Jeziora (Štrbské pleso) przez Jamski Staw (Jamské pleso),

• Czas przejścia: 4:15 h | Szczyrbskie Jezioro – Rozdroże w Dolinie Furkotnej – Jamski Staw – Rozdroże pod Krywaniem – Krywań

Wycieczkę zaczynamy nad brzegiem Szczyrbskiego Jeziora. Wchodzimy na czerwony szlak, kierując się w lewo, na zachód. Szeroka ścieżka prowadzi przez mocno przerzedzony w tych okolicach las. Po ok. 30 minutach docieramy do miejsca, gdzie  w prawo odbija żółta trasa do Doliny Furkotnej, my idziemy Tatrzańską Magistralą cały czas prosto. Po drodze przekraczamy koryto Furkotnego Potoku, a następnie Białego Wagu. Zza drzew raz po raz wyłaniają się południowe zbocza okolicznych szczytów.

W nieco ponad godzinę od rozpoczęcia wycieczki osiągamy Rozdroże pod Jamskim Stawem. Tuż obok znajduje się samo jeziorko. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, podążając dalej za niebieskimi znakami aż po szczyt Krywania.

Na dalszym odcinku odbija w lewo od grzbietu, zbliżając się do Wielkiego Żlebu Krywańskiego. Podchodząc po kamiennych stopniach w górę żlebu docieramy do Rozdroża pod Krywaniem, gdzie od zachodu dołącza zielona trasa z Trzech Źródeł. Skręcamy w prawo i podchodzimy na siodło Krywańskiej Przełączki, oddzielającej Krywań od Małego Krywania. Odsłania się piękny widok na Tatry Wysokie. W oddali dostrzec można m.in. Rysy, Wysoką i Gerlach, w dole widzimy natomiast Zielony Staw Ważecki.

Końcowe podejście na szczyt zawiera najwięcej trudności. Szlak prowadzi stromo po skałach, bez sztucznych ułatwień. Warto zachować wzmożoną koncentrację, choć przy suchym podłożu odcinek ten nie powinien przysporzyć nam większych problemów. Wreszcie po upływie ok. 4,5 godziny od rozpoczęcia wycieczki osiągamy wierzchołek narodowej góry Słowaków, gdzie od 2003 roku stoi drewniany, dwuramienny krzyż.

z Białego Wagu (Podbanské Biely Váh) przez Jamski Staw (Jamské pleso).

• Czas przejścia: 4:30 min | Biały Wag – Jamski Staw – Rozdroże pod Krywaniem – Krywań

Zaczynamy wyprawę nieopodal przystanku Biały Wag przy głównej drodze pomiędzy Szczyrbskim Jeziorem a Podbańską. Trasa wiedzie odkrytym, jednostajnie wznoszącym się terenem wzdłuż Wielkiego Złomiskowego Potoku. Również w około 1,5 godziny doprowadza nas do skrzyżowania z Magistralą Tatrzańską. Skręcamy tu w lewo, po kilku minutach osiągając rozdroże przy Jamskim Stawie.

Od jeziora aż po Krywań podążać będziemy tylko za niebieskimi znakami. Wędrujemy jeszcze krótki odcinek przez las, po czym wchodzimy w piętro kosodrzewiny. Szlak wznosi się na Pawłowy Grzbiet, stanowiący przedłużenie grani opadającej z Krywania w kierunku południowym. W oddali, po lewej stronie odsłania się wkrótce widok na Tatry Zachodnie. Na wschodzie efektownie prezentuje się natomiast skalista grań Soliska.

Krywań
4.3 (85%) 4 głoss
Zainteresowaliśmy Ciebie artykułem? Masz pytania, propozycje lub wątpliwości? Możesz do nas napisać: redakcja@everestexpedition.pl.